Østergågade 2
4800 Nykøbing F.
Tlf. 54 73 18 08
tf@nykobingteater.dk

Generalforsamling

Referat fra

Generalforsamling i Teaterforeningen Guldborgsund

torsdag den 19. september 2024 kl. 19.00 i mødelokalet på 1. sal..

Der deltog 14 medlemmer inkl. Bestyrelse / afbud fra Malene

 

Dagsorden:

1. Valg af Dirigent    

    Lizzi Kauffmann Lund blev valgt.

2. Valg af stemmetællere

    Aase Borchmann og Birgit Wiwel Budtz blev valgt.

3. Formandens beretning

    Beretning  2024

Så er der igen gået et år, vi har skiftet formand og tage afsked med Jette Malmskov.

Bestyrelsen kan se tilbage på en god sæson som har været spændende både på det kulturelle og økonomiske plan. Vi kommer igennem 23/24 med overskud – det vil Poul gennemgå senere.

Det at gå i teatret skal være en helheds oplevelse. Derfor står der altid nogen fra bestyrelsen til at tage imod og sige farvel til vores publikummer. Vi vil meget gerne have feedback efter hver forestilling.

Sæson 23/24 gik fint med:

Et samlet salg 3.406 billetter til 20 forestillinger

De 3 bedste:

Sallys far 537

Se Venedig dø 457

Jytte fra marketing 605

De 3 forestillinger udgør således ca. 47% af de samlede solgte billetter.

I 23/23 havde vi desværre et par aflysninger dels pga.. sygdom. Det er så ærgerligt, når det sker, men vi kan desværre ikke rigtigt gøre noget ved.

 Et vigtigt mål for bestyrelsen har derfor, igen (som altid) været, at arbejde på at gøre foreningen mere synlig og at få flere til at gå i teatret, og det har vi gjort på flere fronter. Det går den rigtige vej, men der skal stadig knokles også uden for teatersalen for at få folk ind i salen. Vi vil gerne have jeres hjælp ved at fortælle om os, hvor I kommer frem, og like os og måske endda dele vores opslag på Facebook. tag en ekstra håndfuld sæsonfoldere med til venner og bekendte

Bestyrelsen har sæson 23/24 deltaget i mange arrangementer i Nykøbing. dels for at støtte op om de gode arrangementer, kommunen laver og dels for at få mulighed for at dele foldere ud og snakke teater med folk.  Gadeteaterfestivalen var en god start på teatersæsonen. Vi fik mødt en masse mennesker, som vi ikke normalt ser i teatret, men som var meget begejstrede. Foreningernes dag er altid en fest med glade mennesker, sjov i gaden og masser af teatersnak. Det første skridt til nye teatergængere er at bringe folk ind i teatret og vise, hvad det kan og krydse vi fingre for at de bliver. Så til foreningernes dag og Kulturnatten kunne folk igen vinde billetter til en forestilling, og det har faktisk bragt lidt nye i teatret.

 Bestyrelsen sørger som sagt hvert år for at vælge et så bredt repertoire, som muligt af de forestillinger, der bliver sat op. Vi kan ikke selv bestemme, hvad vi vil spille, men kan vælge mellem et bredt udvalg af de turneforestillinger, der bl.a. bliver præsenteret på årets teaterfestival. I 23 var 4 fra bestyrelsen i Kolding for at se, hvad teatrene bød på. Jeg syntes, det alligevel er lykkedes med at stykke et fint program sammen for den kommende sæson. I 23/24. Vi hører også flere af vores medlemmer siger det er et godt sammensat program for 24/25.

Børne Teater

Et andet vigtigt mål for bestyrelsen er at give børn og unge mulighed for at opleve levende teater. I april var to bestyrelsesmedlemmer på børneteaterfestival på Mols. I løbet af weekenden spillede professionelle teatre over 100 forskellige forestillinger. Her ser man hele forestillingerne og med god planlægning, Herefter planlægger vi hvilke forestillinger der skal vise her hos os. Vi har altid haft stor succes med vores børene forestillinger og de har været udsolgt, derfor tilbyder vi i den kommende sæson den samme forestilling to gange en formiddag og en lidt senere.

Bestyrelsen vil gerne kunne lave spændende arrangementer ud over det planlagte repertoire enten i forbindelse med en forestilling, eller som et særskilte arrangementer, men sådan nogle arrangementer koster penge, så ud over at søge fonde, søger vi også nye sponsorer. Vi har en lille, trofast skare af annoncører, men kan sagtens bruge flere.

Vi vil gerne have det bedste teater til vores egn. Det kan vi ikke gøre alene.

Vi bliver nødt til at være meget åbne for forskellige former for samarbejde, hvis det skal lykkes. I den forløbne sæson har vi haft to forestillinger i samarbejde med Teatret Masken. Ligesom vi har samarbejdet med både kommunen om Gadeteaterfestivalen. Vi har haft et fortrinligt samarbejde med revyen både hvad angår annoncering og i hverdagen på teatret. Nu har de jo forladt os og er flyttet over på den anden side af gaden. Men samarbejder funger gudskelov stadig rigtig godt.

Igen I 24/25 har vi to forestillinger med Masken en her i teatret (Benched) og HOTspot på Maskens teater.

En teaterforening af vores størrelse er nødt til at have en, der kan styre kontoret, lave brochure, hjælpe kunder, sælge billetter, bestille teater og lokaler og meget mere. Det kan Sanne, som vi kan takke for et fantastisk arbejde. Kontorets åbningstid er i det forløbne år blevet udvidet, fordi vi samarbejder med teatret og Sanne derfor også arbejder for selve teatret i nogle timer om ugen. Vi har et godt samarbejde med teatrets personale.. Tak til Mark og Carina for lydhørhed over for vores ønsker. Tak til Thomas og Palle for teknisk assistance i forbindelse med forestillingerne. Tak til Tina fra Hotel Falster som har været positiv over for vores ideer og til teatercafeen,

Der er ingen tvivl om, at Nykøbing Teater er et godt sted at være. også for de besøgende på teatret, som har rost både personalet og de gode publikumsoplevelser.

Beretningen blev godkendt.

4. Kassereren forelægger regnskab.

Poul Stahlschmidt fremlagde årets regnskab sæson 23/24. Det blev godkendt.

5. Repertoire for kommende sæson

Annette Marquardtsen fortalte kort om den kommende sæson.

6. Fastsættelse af medlemskontingent.

Kontingentet blev fastsat til 150 kr. (Uændret).

7. Forelæggelse af budgetter til orientering

Poul Stahlschmidt fremlagde budgettet for sæson 24/25.

8. Indkomne forslag

Ingen.

9. Valg

Valg af kasserer:

Poul Stahlschmidt modtog genvalg.

Valg af bestyrelse:

Malene Kocemba modtog genvalg (2 år).

Lone Pless modtog genvalg (2 år).

Lena Nilsson vælges for 1 år, modtog genvalg.

Jesper Kruse Andersen blev foreslået af bestyrelsen og valgt for 2 år, så der er nu i alt 9 bestyrelsesmedlemmer.

Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant

Hanne Rosenlund modtag genvalg.

Flemming Egholm modtog genvalg.

Lizzi Kauffmann Lund modtog genvalg som revisorsuppleant.

10. Eventuelt

Der var intet under eventuelt.